De verdwijning van rampvlucht MH370 van Malaysian Airlines op 8 maart 2014 is nog altijd met raadsels omgeven. Een publicatie van William Langewiesche in The Atlantic ondersteunt echter een theorie die al eerder is geopperd: gezagsvoerder Zaharie Ahmad Shah zou het vliegtuig met 239 inzittenden bewust hebben laten crashen.
De Maleisische overheid heeft tot nog toe volgehouden dat Shah geestelijk stabiel was. Die conclusie staat ook een een 495 pagina’s tellend verslag dat in juli 2018 werd vrijgegeven. Maar ex-piloot Langewiesche, die werkt voor het Amerikaanse tijdschrift The Atlantic, heeft nieuwe informatie opgediept die tot een andere conclusie leidt.
Tegenover The Atlantic zeggen vrienden van Shah dat de 53-jarige piloot vaak ongelukkig en alleen was. Zijn huwelijk was stukgelopen en zijn kinderen waren het huis uit. Shah vertelde vrienden dat hij vaak alleen thuis zat als hij niet werkte. Shah besteedde veel tijd op Facebook en zocht contact met jonge vrouwen, aldus het verslag in The Atlantic.
In het artikel wordt ook een analyse gemaakt van verschillende theorieën over de ramp met MH370. De hypothese dat Shah het vliegtuig liet neerstorten komt daarbij als meest plausibele naar voren.
De Maleisische overheid en een Australische toezichthouder voor transportveiligheid stelden eerder dat de bemanning en passagiers door gebrek aan zuurstof bewusteloos zouden zijn geraakt. Andere theorieën gaan uit van een door kortsluiting veroorzaakte brand, of wijzen op een mogelijke poging tot kaping van het vliegtuig door twee passagiers die met valse paspoorten aan boord waren gegaan.
Deze verklaringen geven echter geen antwoord op de vraag waarom het vliegtuig uren op de autopilot vloog, zo vertelde piloot en schrijver Patrick Smith eerder aan Business Insider. Smith gaf ook aan dat de materiële staat van de brokstukken die zijn gevonden erop wijst dat de piloot het vliegtuig onder controle had op het moment van de crash.
"Het is ondenkbaar dat de gekozen vluchtroute, die gepaard ging met radiostilte, het gevolg is geweest van en combinatie van technische en menselijke fouten", aldus The Atlantic.
Een oude vriend van Shah spreekt tegenover het tijdschrift het vermoeden uit dat de piloot het vliegtuig bewust heeft laten crashen. Langewiesche schrijft hierover: "Ook hij was na lang aarzelen tot de conclusie gekomen dat Zaharie schuldig moet zijn geweest aan het ongeluk. Hij zei: 'Het is niet te bevatten en spoort niet met hoe ik hem kende. Maar het is een onvermijdelijke conclusie.'"
Lees het volledige verslag bij The Atlantic.
Lees meer over reizen:
- De 5 populairste auto’s als private lease: zoveel minder hypotheek kan je krijgen met een Peugeot 108 of Opel Karl
- 2 uur vliegen of meer dan 10 uur met de trein? Deze 8 Europese stedentrips zijn erg lastig als je CO2-bewust wil reizen
- Deze twee rederijen hebben de meeste cruiseschepen met een perfecte hygiëne